Majoittamisen liiketoimintasuunnitelman tekeminen

Ansaitse kohteellasi näiden viiden supermajoittajien vinkin avulla.
Kirjoittanut Airbnb 19. heinäk. 2019
Lukemiseen kuluu 8 min
Päivitetty 7. kesäk. 2021

Kohokohdat

  • Luo toiminta-ajatus päästäksesi alkuun

    • Tutustu paikallisiin kohteisiin inspiraation saamiseksi

    • Tee budjetti pitääksesi kiinni majoittamistavoitteistasi

    • Pyydä ystävääsi majoittumaan kohteessasi ja antamaan palautetta ennen ensimmäisen vieraasi saapumista

    • Tutustu teknologiaan, kuten sovelluksiin ja älylukkoihin, jotka auttavat sinua majoittamisessa

    Nick ja Sarah Roussos-Karakaian ovat aviopari ja supermajoittajatiimi (@nestrs), joka on muuttanut majoittamisen kokopäiväiseksi liiketoiminnaksi Columbuksessa Ohiossa. He ilmoittivat New Yorkin asuntonsa kellarin Airbnb:llä vuonna 2012 ja jäivät koukkuun. Sen jälkeen majoittamisesta on tullut heidän unelmatyönsä. Sarah on myös mukana tekemässä podcastia Thanks for Visiting, joka on resurssi sekä kokeneille majoittajille että uusille tulokkaille. Nick ja Sarah antavat vinkkejä Airbnb-yrityksen käynnistämiseen.

    Supermajoittajat Nick ja Sarah antavat vinkkejä, joiden avulla voi käynnistää kestävän ja kannattavan liiketoiminnan Airbnb:llä.

    Sarah: "Meillä kaikki alkoi Queensissä New Yorkissa. Olin näyttelijä. Työskentelin myös paljon baarimikkona."

    Nick: "Ja minä olin harjoittelija, jolla on maisterintutkinto arkkitehtuurista ja joka pystyi hädin tuskin elättämään itsensä..."

    Sarah: "Ja me molemmat halusimme omistaa kiinteistön, mutta emme tienneet, miten se olisi mahdollista. Eräänä päivänä näin pienen talon, korttelin pienimmän ja meille liian kalliin, mutta olin päättänyt keksiä keinon saada sen."

    Nick: "Talousasioihin perehtymisen, säästöjen ja perheen tuen avulla saimme lainan."

    Sarah: "Ja kaiken tämän ollessa meneillään kuulin, että ystäväni vuokrasi huonetta asunnostaan Airbnb:llä ja se auttoi häntä maksamaan vuokransa New Yorkissa. Se kuulosti uskomattomalta. Harva oli tuolloin kuullut Airbnb:stä. Kerroin Nickille mahdollisuudesta ilmoittaa talomme. Hän epäröi, mutta minä olin todella kiinnostunut. Lähdimme mukaan, ja siitä kaikki alkoi."

    Nick: "Muistan pesseeni vessoja ja olleeni todella onnellinen tehdessäni sitä. Se maksoi asuntolainamme, joten ajattelin: 'Kyllä, tämä on mahtavaa! Miten voimme tehdä tätä enemmän?'"

    Sarah: "Minulla oli paljon kokemusta majoitusalalta luksushotelleista, ja pystyin hyödyntämään sitä, mikä oli todella hienoa. Majoitimme ja omistimme asunnon New Yorkissa neljän vuoden ajan, ja sitten saimme tarjouksen rakennuttajalta, joka halusi ostaa asunnon meiltä kalusteineen kaikkineen."

    Nick: "Mietimme asioita, teimme pitkän taulukon paikoista, joissa voisimme asua seuraavaksi, ja ajelimme ympäri maata ja juttelimme paikallisten kanssa. Sitten päädyimme Columbukseen Ohioon."

    Sarah: "Voimme yhdistää suunnittelun, vieraanvaraisuuden ja kiinteistöalan ja olemme vapaita tekemään omia luovia valintoja – tämä on unelmien täyttymys. Tämän takia haluamme niin innokkaasti opettaa muille, miten majoittaa."

    1. Aloita toiminta-ajatuksella

    Sarah: "Ennen kuin aloitat, suosittelemme toiminta-ajatuksen luomista. Toiminta-ajatus kuvastaa kohteesi olemusta ja muodostaa toimintasi punaisen langan, ja sen muistamisesta on erityisesti hyötyä niinä hetkinä, jolloin saatat olla epävarma toiminnan suunnasta tai jostain päätöksestä. Toiminta-ajatuksesi voi silloin ohjata sinua oikeaan suuntaan. Se myös kertoo, miten luot ja viimeistelet tilasi."

    Nick: "Kun luot toiminta-ajatusta, esitä itsellesi muutamia kysymyksiä:

    • Mikä motivoi sinua?
    • Mitkä ovat arvosi?
    • Miten haluat toimia?
    • Mikä on visiosi?
    • Mitkä ovat tavoitteesi?"

    Sarah: "Mielestämme tehtävämme on luoda tiloja, jotka muuttavat ihmisten elämän. Yritämme muistaa sen kaikessa, mitä teemme."

    2. Ota selvää markkinoista

    Nick: "Ennen kuin aloitat, on tärkeää, että tutkit asioita ja otat selville, millaista kilpailua alueellasi on. Tämä alustava tutkimus kertoo, miten sinun kannattaa suunnitella, brändätä ja markkinoida omaa kohdettasi.

    • Ota huomioon väestörakenne. Kuka todennäköisimmin varaa majoittumisen kohteestasi? Esimerkiksi Columbus on meistä etenkin yliopistokaupunki, joten olemme luoneet tilamme opiskelijoiden luona vierailevien vanhempien tarpeisiin.
    • Arvioi mukavuutesi. Sallitko lemmikkieläimet? Onko kohteessasi pysäköintipaikka tai uima-allas? Onko kohteesi ainutlaatuisesti sisustettu? Mikä tahansa, mikä saa kohteesi erottumaan muista, tarkoittaa myös mahdollisuutta veloittaa enemmän.
    • Tee hakuja verkossa ja tutustu muihin lähellä sijaitseviin Airbnb-kohteisiin, hotelleihin ja lyhytaikaisiin vuokrakohteisiin. Millaista majoitusta on varattavissa? Paljonko siitä veloitetaan? Voitko jollain tavalla tarjota jotain erityistä?
    • Luo hinnoittelustrategia. Auttaaksesi nostamaan kohteesi majoitusastetta käytä aloitusvaiheessa Airbnb:n älykäs hinnoittelu -työkalua, jonka avulla voit asettaa kohteesi hinnat vaihtumaan automaattisesti arkipäiviksi ja viikonlopuiksi."

    3. Hinnoittele kohteesi niin, että se tuottaa voittoa

    Sarah: "Budjetin laatiminen on erittäin tärkeää, vaikka se ei välttämättä ole kovin hauskaa. Suosittelemme, että käytät laskentataulukkoa ja luokittelet kulut kolmeen ryhmään:

    Aloituskulut: Nämä ovat ensimmäiset investoinnit, ja teet ne, ennen kuin kukaan majoittuu kohteessasi. Aloituskuluihin kuuluvat esim. remontointi, sisustus, huonekalut ja kohteesi valokuvaus.

    • Varaa aikaa kohteesi sisustamiseen. Sinun ei tarvitse ostaa kalleimmilta jälleenmyyjiltä tai hankkia kaikkein ylellisimpiä tavaroita. Sinun tarvitsee vain tehdä kohteestasi kutsuva. Kiertele halpakaupassa tai ole luova ja tee jotain erilaista värillä tai teemalla – tällaiset ratkaisut houkuttelevat vieraita kohteeseesi.
    • Neuvomme aina ensikertaisia majoittajia sijoittamaan mukaviin patjoihin ja sohviin ja laadukkaisiin lakanoihin. Kaikki heittäytyvät vuoteen päälle, kun tulevat hotellihuoneeseen. Varmista, että kohteessasi oleva vuode on hyvälaatuinen. Joskus saamme 5 tähden arvostelun pelkästään vuoteesta, mikä auttaa nostamaan majoitusastetta.

    Juoksevat menot: Vieraiden kuluttamat perushyödykkeet, joita on täydennettävä, kuten hygieniatuotteet, wc-paperi, paperipyyhkeet, paristot ja hehkulamput.

    • Tarjoatko vieraille ylimääräisiä mukavuuksia, kuten pullovettä tai kahvia?
    • Tee luettelo kaikista mukavuuksista, joita tarvitset, ja varmista, että olet tyytyväinen hintoihin.
    • Osta tavaroita suurissa erissä puoleksi vuodeksi kerrallaan ja seuraa määriä laskentataulukossa.
    • Muista ottaa huomioon, kuinka monta kertaa haluat ostaa esimerkiksi lakanoita vuoden aikana. Varmista aina, että sinulla on kauniit, puhtaat lakanat vieraallesi.

    Huolto- ja hallintakulut: Tämä kattaa kaiken, mitä tarvitaan tilasi pitämiseksi turvallisena, lämpimänä ja asuttavana, ja tähän kuuluu myös nurmikon, pihan ja ulkotilojen hoito. Aiotko palkata siivoojan tai majoittajakumppanin auttamaan sinua vieraiden vaihtuessa?

    Laske kaikki nämä numerot yhteen ja varmista, että olet tyytyväinen sijoittamiisi summiin ja että tavoitteesi ovat realistiset. Jos et ole tyytyväinen saamiisi lukuihin, sinun kannattaa ehkä säästää hieman enemmän etukäteen, jotta voit luoda tilan, josta olet ylpeä."

    4. Ajattele kuin vieras

    Sarah: "Tämä on yksi suosikkivinkeistäni majoittajille: pyydä rehellistä ja suorasukaista ystävää majoittumaan kohteessasi. Näet kohteen niin läheltä päivä toisensa jälkeen, että saatat unohtaa asioita, joita matkailija saattaa tarvita, kuten hammasharjan tai hammastahnan, tai olla huomaamatta jonkin virheen kohteen suunnittelussa. Ystävä voi auttaa antamalla palautetta näistä ärsyttävistä mutta tärkeistä yksityiskohdista. Et halua, että maksava vieras kertoo niistä."

    Nick: "Meillä on kohteessa Unohtuiko jotain? -kori täynnä hygieniatuotteita ja tavaroita, joita vieraat saattavat tarvita. Vieraanvaraisuuden on oltava liiketoimintasi ydin, jotta voit menestyä. Se on syy, miksi ihmiset menevät mieleisiinsä brändihotelleihin – he tietävät, mitä odottaa: tila tuntuu kuin he olisivat ensimmäiset siellä koskaan majoittuvat vieraat, pyyhkeet on taiteltu huolellisesti, ja he voivat luottaa kaikkiin yksityiskohtiin, kuten että yöpöydällä on puhelimen laturi. Sinun kannattaa tarjota vieraillesi samantasoista palvelua, jotta he haluavat palata kerta toisensa jälkeen."

    5. Automatisoi majoittaminen

    Nick: "Majoittaminen on haastavaa, mutta se on myös erilaista nyt kuin silloin, kun Airbnb aloitti toimintansa. Tarjolla on paljon enemmän teknologiaa, työkaluja, resursseja ja tukea, jotka auttavat sinua hoitamaan järjestelyn ja tekevät elämästäsi majoittajana hieman helpompaa."

    Sarah: "Kun majoittajat aloittavat majoittamisen, suosittelemme hoitamaan jokaisen majoittumisen alusta loppuun eli kaiken ensimmäisestä varausviestistä ja vieraiden vastaanottamisesta siivoamiseen ja seuraavien vieraiden tuloon valmistautumiseen. Kun olet ymmärtänyt kaikki yksityiskohdat, voit automatisoida majoittamisen monilla tavoilla, kuten ottamalla käyttöön:

    • Verkkopohjaiset sovellukset: on olemassa sovelluksia, joita voit käyttää (kuten IFTTT) tapahtumien laukaisijoiden ohjelmointiin ja digitaalisten työkalujen yhdistämiseen. Kun saat esimerkiksi varausvahvistuksen sähköpostiisi, sähköpostisi voi lähettää automaattisen kalenterimuistutuksen sinulle, kumppanillesi tai siivoojalle.
    • Älylukot muuttavat kaiken. Vieraille voidaan lähettää yksilöllinen koodi, joka on voimassa vain heidän majoittumisensa ajan. Koodin avulla vieraat voivat kirjautua sisään itse, mikä tarkoittaa, että meidän ei tarvitse sopia erityistä aikaa, jolloin olemme päästämässä heidät huoneistoon. Voimme sitten ottaa vieraisiin yhteyttä jossain vaiheessa vierailun aikana.
    • Vanhanaikainen lista: Olen laatinut neljännesvuosittaisen tarkistuslistan jokaiselle kohteelle. Listalla ovat ne asiat, jotka minun on tehtävä turvallisuuden ja ylläpidon vuoksi, kuten uunisuodattimien tarkistaminen, palohälyttimien paristojen toimivuuden varmistaminen ja vuoteiden alustojen lakaiseminen. Tulostan listan ja kiinnitän sen sivukaappiin. Jos käyn kohteessa, tiedän kuluvan vuoden tilanteen."

    Nick: "Airbnb-yrityksen luominen vaatii kovaa työtä. Mutta me todella haluamme näyttää ihmisille, että kohteen omistaminen ja kokoaikainen majoittaminen on mahdollista ja että sen voi tehdä muullakin kuin yhdellä tietyllä tavalla."

    Sarah: "Kävin läpi uranvaihdon ja pelkäsin, etten koskaan löytäisi mitään, mitä rakastaisin yhtä paljon kuin rakastin esiintymistä. Airbnb on kuitenkin muuttanut elämämme. Voimme tehdä omat luovat valintamme, olla omia pomojamme, ja se tekee majoittamisesta todella hienoa."

    Nick: "Majoittaminen antaa meille mahdollisuuden olla joustavia ja nauttia elämästämme hieman enemmän. Toivomme, että löydät keinon perustaa Airbnb-yrityksen ja tehdä siitä tarpeisiisi sopivan. Jos tarvitset lisää neuvoja, voit ottaa yhteyttä meihin."

    Hyvää majoittamista!
    Nick + Sarah, Nestrs

    Kohokohdat

    • Luo toiminta-ajatus päästäksesi alkuun

      • Tutustu paikallisiin kohteisiin inspiraation saamiseksi

      • Tee budjetti pitääksesi kiinni majoittamistavoitteistasi

      • Pyydä ystävääsi majoittumaan kohteessasi ja antamaan palautetta ennen ensimmäisen vieraasi saapumista

      • Tutustu teknologiaan, kuten sovelluksiin ja älylukkoihin, jotka auttavat sinua majoittamisessa

      Airbnb
      19. heinäk. 2019
      Oliko tämä hyödyllistä?