Ikävän arvostelun käsitteleminen

Vastaa kielteiseen palautteeseen kertomalla, millaisia konkreettisia parannuksia aiot tehdä.
Kirjoittanut Airbnb 4. touko 2021
Päivitetty 24. helmi 2025

Ikävät arvostelut voivat kirpaista, mutta jopa huippuarvioita saaneet majoittajat saavat ajoittain risuja. Seuraavassa on muutamia vinkkejä vierailta saadun negatiivisen palautteen käsittelemiseen.

Ikäviin arvosteluihin vastaaminen

Vastaamalla palautteeseen julkisesti osoitat vieraille, että olet valmis ottamaan vastaan ehdotuksia. Lyhyt ja ystävällinen vastaus voi vakuuttaa muut vieraat siitä, että välität heidän kokemuksistaan.

"En odota yhdenkään majoittajan saavan täysin virheettömiä arvosteluja", sanoo Andrew, joka on paitsi vieras myös supermajoittaja Berliinissä. "Olen paljon vaikuttuneempi majoittajista, jotka suhtautuvat kriittiseen palautteeseen vakavasti."

Vinkkejä huonoihin arvosteluihin vastaamiseen:

  • Kiitä vieraita palautteesta. Vastaus voi olla esimerkiksi näin ytimekäs: "Kiitos arvostelustasi! Arvostamme todella sitä, että kerroit, miten matkasi sujui."
  • Kerro, miten aiot parantaa kohdettasi. Voit kirjoittaa esimerkiksi näin: "Ikävä kuulla, että vuoteet olivat epämukavia. Vieraiden yöunet ovat meille tärkeä asia, joten olemme hankkineet uudet sijauspatjat."

Voit lähettää poistopyynnön mistä tahansa saamastasi arvostelusta, joka ei mielestäsi ole arvostelukäytäntömme mukainen. Tämä koskee esimerkiksi kostomielessä annettuja arvosteluja.

Jatkuva kehittyminen

Täsmällisyyteen ja puhtauteen liittyvät ongelmat ovat yleisimpiä syitä siihen, miksi vieraat antavat majoittajalle alle viiden tähden arvion. Ajattele vieraiden palautetta mahdollisuutena kehittyä majoittajana.

Muutamia keinoja, joilla voit osoittaa vieraille olevasi aina valmis kehittymään:

  • Käsittele palautetta mahdollisuutena. Saat vierailta uusia näkökulmia, joita et ole välttämättä ajatellut. Sen perusteella voit esimerkiksi yksinkertaistaa sisäänkirjautumista tai lisätä pyyhkeitä.
  • Toimi läpinäkyvästi. Pidä kohteen valokuvat ja kuvaus ajan tasalla, jotta ne edustavat kohteen kulloistakin tilaa. Kerro, miten käsittelet kohteen mahdollisia haittoja. Jos viereinen katu on meluisa, voit esimerkiksi tarjota korvatulppia.

  • Ole inklusiivinen majoittaja. Pyri siihen, että kaikki vieraat tuntevat itsensä tervetulleeksi. Käytä esimerkiksi sukupuolineutraalia kieltä ja korosta esteettömyysominaisuuksia.
  • Viesti vieraiden kanssa heidän majoittumisensa aikana. Kysy ajastetuilla viesteillä, miten majoittuminen sujuu, ja puutu nopeasti mahdollisiin huolenaiheisiin.

Tässä artikkelissa esitetyt tiedot ovat voineet muuttua sen julkaisemisen jälkeen.

Airbnb
4. touko 2021
Oliko tämä hyödyllistä?